Alt + 9

Klawisze Dostępności

  • Wersja kontrastowa: Alt + 1
  • Jak korzystać z BIP: Alt + 2
  • Menu Przedmiotowe: Alt + 3
  • Menu Podmiotowe: Alt + 4
  • Mapa Witryny: Alt + 5
  • Przejdź do treści strony: Alt + 6
BIP

Procedury załatwiania spraw

Przyjmowanie i załatwianie spraw w Powiatowym Urzędzie Pracy w Rudzie Śląskiej realizowane jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa tj.:

  • Kodeksem postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 98 poz. 1071z późń. zm.),
  • Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. (Dz. U. Nr 14 poz. 67 z późń. zm.) w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.

Załatwianie Spraw - Zakres zadań komórek organizacyjnych Powiatowego Urzędu Pracy

Do zakresu zadań podstawowych Działu ds. Projektów (z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej) w szczególności należy:

  1. Pozyskiwanie i gromadzenie informacji o źródłach finansowania projektów.
  2. Przygotowywanie projektów.
  3. Pozyskiwanie partnerów do współpracy przy tworzeniu wspólnych projektów.
  4. Promocja projektów.
  5. Koordynacja i nadzór przy realizacji projektów.
  6. Nadzór nad rozliczaniem finansowym projektów.
  7. Ocena efektów realizacji projektów.
  8. Prowadzenie badań, analiz i prognoz rynku pracy.

Do zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Ośrodka Wsparcia Spółdzielczości Socjalnej należy:

  1. Koordynacja i nadzór nad działaniem Ośrodka Wsparcia Spółdzielczości Socjalnej.
  2. Wsparcie merytoryczne w zakresie zakładania i prowadzenia spółdzielni socjalnych.
  3. Organizacja konkursów odnośnie przyznawania grantów dla spółdzielni socjalnych.
  4. Nadzór nad rozliczaniem finansowym Ośrodka Wsparcia Spółdzielczości Socjalnej oraz przyznawanych grantów.
  5. Współpraca z partnerami m. in. w zakresie:
  • organizacji spotkań dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej,
  • doradztwa dla osób rozpoczynających oraz prowadzących spółdzielnie socjalne,
  • organizacji przedsięwzięć promujących spółdzielczość i przedsiębiorczość,
  • tworzenia sprzyjających warunków dla rozwoju spółdzielczości.

Do zakresu zadań podstawowych Działu Pośrednictwa Pracy w szczególności należy:

  1. Promocja usług Powiatowego Urzędu Pracy.
  2. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu z pracodawcami.
  3. Pozyskiwanie i przyjmowanie ofert pracy.
  4. Organizacja giełd i targów pracy.
  5. Udzielanie pomocy pracodawcom w doborze pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych.
  6. Współdziałanie z innymi powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania.
  7. Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia.
  8. Kierowanie osób bezrobotnych na wolne miejsca pracy.
  9. Inspirowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami.
  10. Informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o przysługujących im prawach
  11. Obowiązkach związanych z korzystaniem z usług pośrednictwa pracy.
  12. Współpraca z partnerami rynku pracy.
  13. Pozyskiwanie informacji umożliwiających ocenę sytuacji na rynku pracy w rejonie.
  14. Monitoring planowanych zwolnień grupowych pracowników.
  15. Ocena efektywności działań pośrednictwa pracy.
  16. Usługi EURES.

 Do zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Sieci EURES należy:

  1. Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
  2. Udzielanie informacji osobom bezrobotnym i poszukującym pracy na temat warunków pracy i życia na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
  3. Inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami
  4. Informowanie o sytuacji na rynku pracy z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
  5. Współpraca z doradcą EURES Wojewódzkiego Urzędu Pracy w zakresie rekrutacji kandydatów do pracy za granicą.
  6. Informowanie pracowników publicznych służb zatrudnienia oraz związków zawodowych i organizacji pracodawców o usługach EURES.

Do zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Informacji należy:

  1. Gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług urzędu.
  2. Prowadzenie spotkań informacyjnych dla osób bezrobotnych dotyczących ich praw i obowiązków.
  3. Udostępnianie zainteresowanym podmiotom Powiatowego Urzędu Pracy informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.
  4. Udzielanie zainteresowanym podmiotom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań Powiatowego Urzędu Pracy, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy.

Do zadań podstawowych Działu Rozwoju Zasobów Ludzkich w szczególności należy:

  1. Organizacja subsydiowanego zatrudnienia
  2. Organizacja staży, przygotowań zawodowych, prac społecznie użytecznych.
  3. Refundacja kosztów wyposażenia /doposażenia stanowiska pracy.
  4. Dofinansowanie kosztów podjęcia przez osobę bezrobotna działalności gospodarczej.
  5. Współpraca z instytucjami rynku pracy.
  6. Upowszechnianie informacji o szkoleniach.
  7. Opracowywanie planu szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy na podstawie przeprowadzonych analiz rynku pracy.
  8. Organizacja szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
  9. Ocena efektywności szkoleń.
  10. Pomoc pracodawcom w rekonstrukcji struktur kwalifikacji pracowników.

Do zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Dotacji na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorczości w szczególności należy:

  1. Refundowanie kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.
  2. Dofinansowanie kosztów podjęcia przez bezrobotnego działalności gospodarczej.

Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Zatrudnienia Subsydiowanego należy w szczególności:

  1. Organizowanie prac interwencyjnych.
  2. Organizowanie staży i przygotowania zawodowego w miejscu pracy.
  3. Przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny efektywności subsydiowanego zatrudniania.
  4. Przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny realizowanych programów.
  5. Refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego.
  6. Organizowanie prac społecznie użytecznych. 

Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Rozwoju Zawodowego należy:

  1. Opracowywanie planu szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy na podstawie przeprowadzonych analiz rynku pracy.
  2. Upowszechnianie informacji o szkoleniach.
  3. Organizacja szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
  4. Ocena efektywności szkoleń.
  5. Pomoc pracodawcom w rekonstrukcji struktur kwalifikacji pracowników.

Do zadań podstawowych Działu Poradnictwa i Informacji Zawodowej w szczególności należy:

  1. Udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia.
  2. Udzielanie porad z wykorzystaniem standartowych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia.
  3. Kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie.
  4. Inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych oraz zajęć aktywizacyjnych dla bezrobotnych i poszukujących pracy.
  5. Udzielanie pomocy pracodawcom w zakresie doboru kandydatów do pracy.

Do zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska - Lider Klubu Pracy należy w szczególności:

  1. Organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia.
  2. Prowadzenie i organizowanie zajęć aktywizacyjnych dla bezrobotnych.
  3. Umożliwienie klientom dostępu do informacji o rynku pracy.
  4. Współudział w tworzeniu realizacji programów doradczych.

Do zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Punktów Pomocy Koleżeńskiej należy w szczególności:

  1. Udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia.
  2. Prowadzenie indywidualnych rozmów doradczych
  3. Inicjowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć aktywizacyjnych dla bezrobotnych i poszukujących pracy.
  4. Organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia.
  5. Promocja usług Powiatowego Urzędu Pracy.
  6. Współpraca z partnerami rynku pracy Pozyskiwanie informacji do oceny sytuacji na rynku pracy w rejonie.
  7. Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia.
  8. Inspirowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami.
  9. Informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o przysługujących im prawach i obowiązkach związanych z rejestracją w Urzędzie Pracy.

Do zakresu zadań podstawowych Działu Ewidencji i Świadczeń w szczególności należy:

  1. Rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
  2. Obsługa bezrobotnych i poszukujących pracy.
  3. Ustalanie uprawnień do wypłaty zasiłków i innych świadczeń z tytułu bezrobocia.
  4. Przygotowywanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.
  5. Rozpatrywanie odwołań od decyzji oraz przesyłanie odwołań organowi odwoławczemu.

Do zakresu zadań podstawowych Działu Finansowo - Księgowego należy w szczególności:

  1. Planowanie środków budżetowych.
  2. Planowanie środków Funduszu Pracy i innych funduszy celowych.
  3. Kontrola dyscypliny budżetowej.
  4. Kontrola dyscypliny wydatków z Funduszu Pracy i innych funduszy celowych.
  5. Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy i innych funduszy celowych.
  6. Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowanych ze środków budżetowych.
  7. Obsługa kasowa budżetu oraz Funduszu Pracy i innych funduszy celowych.
  8. Obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  9. Planowanie, rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowanych z funduszy europejskich.
  10. Sporządzanie list dodatkowych wypłat świadczeń osobom bezrobotnym w systemie Puls.

Do zakresu zadań podstawowych Działu Organizacyjno - Administracyjnego w szczególności należy:

  1. Opracowanie projektów regulaminów wewnętrznych Powiatowego Urzędu Pracy.
  2. Opracowanie regulaminu pracy.
  3. Projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w Powiatowym Urzędzie Pracy.
  4. Obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora.
  5. Obsługa kancelaryjna Powiatowego Urzędu Pracy.
  6. Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora.
  7. Planowanie kontroli.
  8. Realizacja kontroli.
  9. Ocena wniosków kontroli.
  10. Koordynacja i nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków.
  11. Prowadzenie spraw osobowych pracowników Powiatowego Urzędu Pracy.
  12. Zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników.
  13. Kontrola dyscypliny pracy.
  14. Prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniami i awansowaniem pracowników.
  15. Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników Powiatowego Urzędu Pracy.
  16. Opracowanie planu szkoleń pracowników.
  17. Organizowanie kursów, szkoleń.
  18. Współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi, jednostką nadrzędną w zakresie organizacji szkoleń i doboru wykładowców.
  19. Archiwizacja dokumentów dotyczących bezrobotnych.
  20. Archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem Powiatowego Urzędu Pracy.
  21. Administrowanie majątkiem Powiatowego Urzędu Pracy.
  22. Zabezpieczenie pracowników w środki techniczno-biurowe.
  23. Prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów siedziby Powiatowego Urzędu Pracy.

1. Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Prawnych należy w szczególności:

  • a) Informowanie pracowników Powiatowego Urzędu Pracy o zmianach zachodzących w obowiązujących przepisach prawnych.
  • b) Analiza skarg i wniosków.
  • c) Przygotowywanie projektów decyzji dotyczących wznowienia postępowań zakończonych prawomocną decyzją oraz przedkładanie ich do podpisu Dyrektorowi.
  • d) Przygotowywanie projektów decyzji w sprawie uchylenia, zmiany oraz stwierdzenia nieważności decyzji oraz przedkładanie ich do podpisu Dyrektorowi.

2. Zadania radcy prawnego określą przepisy ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 z późniejszymi zamianami). 

Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Administracji Systemem Informatycznym w szczególności należy:

  1. Nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego.
  2. Nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania.
  3. Administrowanie siecią komputerową i bazą danych.
  4. Tworzenie bazy danych statystycznych.
  5. Przygotowywanie raportów.
  6. Analiza określonych danych.
  7. Przygotowanie informacji dla potrzeb analizy rynku pracy.

Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Promocji i Marketingu należy:

  1. Promocja działań Powiatowego Urzędu Pracy.
  2. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu z Partnerami Rynku Pracy.
  3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu z Mediami

Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego Stanowiska ds. Audytu i Kontroli należy:

  1. Przeprowadzanie kontroli w zakresie prawidłowości działania poszczególnych komórek organizacyjnych.
  2. Przeprowadzanie oceny poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie prawidłowości realizowanych zadań.
  3. Weryfikacja stopnia osiągnięcia celów.
  4. Weryfikacja zgodności działań ze standardami.
  5. Zalecanie zmian w procedurach ułatwiających skuteczniejsze działanie.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnianiu podlega informacja publiczna o stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania.

Jednostki organizacyjne Urzędu Miasta przyjmują sprawy do załatwiania w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 r., Dz.U. nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami).

Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.

Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie spraw klientów Urzędu ponoszą kierownicy oraz pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.

Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli reguluje Kodeks Postępowania Administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.

Wydział Organizacyjno – Administracyjny prowadzi rejestr skarg i wniosków.

Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów, rozstrzygnięć sprawy, w miarę możliwości na miejscu, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia, informowanie zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy, powiadamianie o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej możliwości, informowanie o przysługujących środkach.

Interesanci mają prawo uzyskiwać informacje w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej lub telegraficznej a także pocztą elektroniczną.

Redakcja strony: Procedury załatwiania sprawRejestr zmian

Drukuj Liczba odwiedzin: 774

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl